Om föreningen

Fastigheten Piplärkan 14 byggdes under åren 1909-1912 av byggherren CE Holmin. Arkitekt var K Nordenskjöld och byggmästare var byggherrens bror K Holmin. Tillbyggnad av garage genomfördes 1920.

Huset inreddes ursprungligen med 10 lägenheter. Flera utan kök då bestämmelserna för området var att det fick finnas maximalt två kök i varje fastighet. På bottenvåning fanns lägenhet med 2 rum och kök, en lägenhet med två rum utan kök samt en med 3 rum och alkov. En trappa upp utgjordes som idag av en lägenhet med 6 rum och kök. Våning två och tre rymde sex tvårumslägenheter, samtliga utan kök.

Under huset första årtionden var det i huvudsak officerare på K1 som hyrde in sig i lägenheterna och troligvis användes den stora våningen en trappa delvis för samtliga boende i huset som matsal och umgängeslokaler.

Vindsvåningen ombildades till boendeyta 1971 strax efter att bostadsrättsföreningen bildats.

Vår fastighet är idag av Stadbyggnadsmuséet klassificerad som "Kulturhistorisk klassificering grön". Det innebär att Stadbyggnadsmuséet har synpunkter på framförallt husets exteriör såsom färgval, fönster och takbeläggning.

Föreningen bildades 1970 varefter fastigheten förvärvades. Brf Piplärkan nr 14 klassificeras som ett privatbostadsföretag, dvs en s.k. äkta bostadsrättsförening. Föreningens nuvarande stadgar är registrerade på Bolagsverket 2018-05-23.

Föreningen har idag 12 lägenheter med totalt 16 fysiska medlemmar. Det finns en lokal i källarplan för uthyrning.

Föreningen är medlem i Bostadsrätterna vilket ger förmåner såväl för förening som för enskilda medlemmar. Fastigheten är fullvärdesförsäkrad i Stockholms Stads Brandförsäkringskontor. Medlemmar skall själva teckna bostadsrättstillägg i sin egen hemförsäkring.

Styrelse
Christian Mörse, ordförande
Pär Andin Josefsson, kassör
Stefan Permander
Saskia Kullenberg
Jon Lundberg

Avgiftsbetalningar
Betalning av månatlig avgift sker utan anmaning (ingen avi skickas ut) senast första dagen i aktuell månad. Är du osäker på vilken avgift du har så kontakta Pär Andin Josefsson. Avgiften betalas till föreningens bankgiro 357-7673 eller kontonummer i Handelsbanken 6113-579340678.  För betalning från utlandet IBAN SE23 6000 0000 0005 7934 0678 BIC HANDSESS.

Överlåtelse- och pantsättningsavgifter
Föreningen tar ut 2,5% av gällande prisbasbelopp i överlåtelseavgift vid överlåtelse av hela eller del av lägenhet till ny medlem. Tillträdande medlem betalar. Vid ny pantsättning av lägenhet gentemot kreditinstitut tar föreningen ut 1% av gällande prisbasbelopp i pantsättningsavgift. Prisbasbelopp för 2022 är 48.300 kronor.

Föreningens senaste årsredovisning samt stadgar